HR-ammattilaisella on keskeinen rooli yrityksen muutosjohtamisessa. Kriisin keskellä henkilöstön luotsaaminen läpi ristiaallokon vaatii HR-vastaavalta ponnisteluja, jotka koettelevat sekä ammatillista osaamista että henkistä ja fyysistä toimintakykyä.

Toisinaan suoriutumiseen tarvittava ponnistus ajoitetaan kuitenkin väärin tai se kohdistetaan ihan vääriin asioihin: Työpäivät venyvät huomaamatta illan tai jopa yön tunneille. Ravinnoksi hyödynnetään henkilöstön palkintokaapista löytyviä kiitossuklaita. Lasten kasvattamisvastuu lipsuu YouTube-tähdille. Juoksulenkit korvataan pikakävelyllä kahviautomaatin ja työpöydän välillä. Omat henkilökohtaiset unelmat hukkuvat salakavalasti Excelien hiomiseen. Jos tämä karikatyyrikuvaus kolahti, ei ammatillinen kuntotasosi ole välttämättä kohdillaan. 

Parantaaksemme omaa hyvinvointiamme ja ammatillista toimintakykyämme kannattaa liikkeellelähtö tehdä oman arvomaailman kalibroinnista. Kun tiedostat, mikä sinulle on tärkeää, pystyt selkeämmin näkemään, mihin sinun pitää keskittyä.

Lataa HR-johdon ja esimiesten selviytymisopas muutoksen johtamiseen

Ryhtiliike arvojen kautta

Koronakriisin hoito on tuonut HR-työhön paljon ylimääräistä, minkä seurauksena moni on saattanut ajautua huomaamatta pysyvään ylityökierteeseen. Pandemian yhä velloessa arjessamme emme voi jatkuvasti toimia hätänappula pohjassa. On aika tarkistaa toimintaa arvojemme kautta. Kysy itseltäsi, mitä asioita arvostat elämässäsi? Tarkista tämän jälkeen, näkyvätkö elämäsi merkitykselliset asiat tekoina arjen tasolla? Jos arvojesi ja arjen välillä on kuilu, on syytä tehdä muutos.

Omien arvojen selkeämpi tunnistaminen palvelee myös työtämme. Voidakseen elää arvojensa mukaista tasapainoista elämää täytyy osata rajata työtään. Ilman priorisointia ajaudumme olemaan online-tilassa 24/7. Palvellessamme loputtoman kiireen keskellä muita kadotamme todennäköisesti myös oman roolimme oleelliset asiat. Jos on jo puoliksi hukkumassa vellovaan to do -listaan eikä pääse omin avuin ylös, on oikeus saada apua omalta esihenkilöltään työkentän kuvaan ja priorisointiin. Loppumetreillä esimies on vastuussa siitä, että kaikilla on realistiset mahdollisuudet onnistua työssään, sovitun työajan puitteissa. Parhaassa tapauksessa työmäärä saadaan hallintaan ja työn merkitys pääsee oikeuksiinsa. Arvotyöskentelyn kautta voi myös oivaltaa, että omien ja työnantajan arvojen välille saattaa jäädä liian suuri kuilu. Tämä tieto voi auttaa muuttamaan oman uran suuntaa.

Henkinen kuntotaso iskuun

Yt-neuvotteluiden läpivieminen herättää HR-ammattilaisessakin monia ahdistavia tuntemuksia, ja saatamme kiireen keskellä pyrkiä tukahduttamaan tunteitamme. Voimme kuitenkin paremmin, jos suhtaudumme itseemme inhimillisinä ja tuntevina olentoina. Aivokuvantamistutkimukset ovat osoittaneet, että jo tunteiden ääneen nimeäminen laimentaa aivojemme reagointia tunnepitoisiin ärsykkeisiin. Käytännössä tämä näkyy siten, että jäsentämällä tunteitaan tietoisesti, ne saa parempaan mielensisäiseen järjestykseen, mikä taas auttaa keskittymään työn kannalta olennaisimpiin asioihin. Hyödynnä haastavina aikoina siis tiimisi tukea, juttele kollegoille tai esihenkilölle. Jos tunteiden ja tilanteiden käsittelyyn uppoaa iso lovi työpäivistä, on varmasti oikea hetki hyödyntää työpsykologin ammattiapua.

Henkistä kuntotasoamme laskevat usein myös meidän omat sisäiset, syyllistävät ajatusvinoutumamme. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, miten sanoitat omaa suoriutumistasi. Puhutteletko usein itsellesi ”pitäisi”- ja ”täytyisi”-muodossa. Roikkuminen epärealistisissa, oman mielen luomissa pitäisi-täytyisi-maailmoissa saa meidät todennäköisesti vain uupumaan. Saavuttaaksesi tavoitteesi juttele esimiehesi kanssa ja tarkistakaa yhdessä, että suoritustasi arvioidaan roolisi kannalta realistisella tavalla.

Supervoimia?

Kiireisimpinä työviikkoina, kun yritämme olla tehokkaimmillamme, istumme helposti yhä pidempään koneen äärellä ilman taukoja. Juuri näissä hetkissä tehokkainta olisi laittaa aivot hetkeksi offline-tilaan. Saamme aivoistamme tehokkaammat, kun huollamme niitä säännöllisesti liikunnalla ja unella. 

Itseään ei tarvitse treenata maratonkuntoon saadakseen aivojen toimintakykyä parannettua liikunnan avulla. On hieno huomata, että viimeaikaisten aivokuvantamistutkimusten mukaan aivomme eivät ole läpi elämän systemaattisesti rappeutuva elin, vaan ne uusiutuvat läpi elämän – jos vain pysymme säännöllisesti liikkeessä. Jo kolme reipastahtista, yli puolen tunnin kävelylenkkiä viikoittain, kasvattaa tutkimusten perusteella muistitoiminnoille tärkeän hippokampuksen kokoa. Lisäaskeleita työpäivään saa, kun laittaa kuulokkeet päähän ja hoitaa vaikka osan esimiessparrauksista kävellen. Jos motivaatio liikkumiselle on yhä hukassa, suosittelen lämpimästi myös lukemaan Anders Hansenin kirjan: ”Aivovoimaa – kuinka liikunta vahvistaa aivoja.”

Liikunnan lisäksi toinen supervoima on nukkuminen. Uni vahvistaa aivoissa monia työmme kannalta oleellisia toimintoja: oppimiskykyä, muistia, loogista päättelykykyä ja valintojen tekoa. Kaikkea sitä, minkä kautta loistat seuraavan työpäivän neuvotteluissa. Uni tekee meistä myös taitavampia tunnejohtajia. Unen kautta saamme mieltä rauhoittavan neurokemiallisen kylvyn, mikä auttaa meitä kohtaamaan rauhallisesti vaikeinakin aikoina sosiaalisesti ja psyykkisesti haastavia kiperiä tilanteita. Jos koet, että haluat parantaa omaa ammatillista osaamistasi, erinäköisten ammattikirjallisuuksien sijaan suosittelen, että luet neurotieteen ja psykologian professori Matthew Walkerin kirjan: ”Miksi nukumme, unen voima”. Kirjan luettuasi et todennäköisesti enää varasta itseltäsi toimintakykyä liian vähällä unimäärällä.

Näin varmistat, että kuntotasosi HR-ammattilaisena pysyy iskussa:

  1. Kiinnitä huomio omiin arvoihisi ja ajankäyttöösi. Varmista, ettet elä jatkuvassa arvoristiriidassa, jossa ajaudut täyttämään päiviäsi itsellesi merkityksettömillä asioilla.
  2. Et voi palvella kaikkia. Opettele tunnistamaan oman roolisi kannalta tärkeimmät kokonaisuudet kirkkaammin ja keskity niihin. Tarvittaessa pyydä apua esihenkilöltäsi.
  3. Ennen muiden auttamista, varmista, että olet ensin selvittänyt omat tunteesi ja ajatuksesi. 
  4. Nuku ja liiku. Ammatillinen osaaminen ei pääse loistoonsa, jos rappeutat aivojesi kuntoa valvotuilla öillä ja liikkumattomalla elämäntavalla. 

 

Talent Solutions Right Management on jo yli 15 vuotta toiminut vastuullisen sopeuttamisen kumppanina suomalaiselle elinkeinoelämälle. Opastamme työnantajia tekemään viisaita valintoja erilaisten tukimuotojen välillä ja hallinnoimme niiden implementointia sekä toteutamme laadukasta ja vaikuttavaa työllistymistä edistävää valmennusta yksilöille ja eri henkilöstöryhmille.

New call-to-action

Lue lisää:

Muutostilanteen johtaminen ja viestintä

Muutosturvan toteuttaminen osana vastuullista sopeuttamista

Kaksi rumaa kirjainta

Erotilanteen kolme tärkeätä muistisääntöä

Viisi kysymystä pohdittavaksi ennen outplacement-palvelun käyttöönottoa


Milla Parvikko | HR Business Partner ManpowerGroup

Milla Parvikko | HR Business Partner ManpowerGroup

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.