Hybridihaku on rekrytoinnin muutoksen näkyvin tulos

Kirjoittaja: Virpi Mäentaus | Consultant Manager, Experis 28.3.2019 8:57
Keskustellaan somessa:

hybridihaku-sanapilvi

ManpowerGroup Experiksen rekrytointiimissäni klassinen ilmoitushaku on jo harvinaisuus. Sen tilalle on tullut hybridi- eli yhdistelmähaku, joka yhdistää ilmoitus- ja verkostohaun keinot. Miksi hybridihaku on nykyään niin suosittu?

Hybridihaussa yhdistyy soljuvalla tavalla kaksi rekrytointimenetelmää: perinteinen ilmoitteluhaku, jossa houkutellaan hakijoita ja syvällinen verkostohaku, jossa etsitään piileviä ehdokkaita. Hybridihakua voidaan hyödyntää lähes kaikessa rekrytoinnissa, koska se on kehitetty ja metodiltaan hiottu vastaukseksi asiakkaiden rekrytoinnin haasteisiin. Hybridihaku on muokkautuva osa työelämän murrosta, koska työtehtävät ja niiden vaatimukset muuttuvat jatkuvasti. Uutta osaamista etsiessä rekrytointimenetelmien tulee olla ketteriä ja joustavia, jotta löydämme markkinoiden parhaat osaajat.

 

 

Hybridihaun palvelumuotoilua

Kun aloitamme hybridihaun, lähtöoletuksena on, että ilmoitus houkuttelee ainakin jonkin verran hakijoita. Verkostohaku lähtee käyntiin myös heti ja sen avulla tavoittelemme piileviä ehdokkaita. Silloin verkostohaussa voi viitata ilmoitukseen ja kiinnostuneet voivat käydä katsomassa tehtävän yksityiskohtia itsenäisesti.

Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan, kannattaako ilmoitushaku ollenkaan vai onko pääpaino täysin verkostohaussa.

Ilmoittelulla voi kuitenkin olla markkinoinnillista arvoa ja sillä halutaan vahvistaa brändiä tai työnantajamielikuvaa. Siksi moni yritys haluaa kertoa ulospäin avoimista asiantuntijatehtävistä, vaikka tiedetäänkin, että tehtäväkentän osaajat ovat harvassa ja heitä tuskin tavoitetaan ilmoittelulla.

Verkostojen ammattilaiset

Miksi sitten käyttää rekrytointikonsulttia tai konsulttiparia verkostohaussa? Verkostothan ovat suhteellisen avointa dataa, josta yritykset voivat myös itse bongata ehdokkaita?

Tämä on mahdollista, mutta etsintä vie aikaa, koska dataa on tarjolla käsittämättömän paljon. Pelkästään LinkedIn on käytössä jo yli miljoonalla suomalaisella.

Experiksessä hybridihakua toteuttaa aina konsulttipari tai jopa muutaman hengen tiimi, jossa verkostohausta vastaavat kokeneet verkostotutkijat. Kun erilaiset algoritmit ja verkostot ovat tuttuja, myös parhaat ehdokkaat löytyvät tehokkaasti, jolloin asiakas säästää työtä ja aikaa. 

Hybridihaussakin osaaminen ratkaisee

Hybridihaku menetelmänä ei kuitenkaan ratkaise automaattisesti rekrytoinnin haasteita. Onnistunut yhdistelmähaku vaatii aina vahvaa sitoutumista kaikilta osapuolilta, koska prosessissa korostuu tehtävien myyminen ja ehdokkaiden houkuttelu.

Datan etsiminen ja seulominen vaatii aina oman osaamisensa, mutta se ei yksinään riitä. 

Jotta pääsemme toivottuun lopputulokseen, tarvitsemme aina ihmistä, joka kontaktoi ehdokkaat ja saa ihmiset innostumaan tehtävästä tai yrityksestä. Kontaktointivaiheessa mitataankin konsultin ammattitaidon lisäksi myös yrityksen vetovoima ja houkuttavuus.

Tiimissäni suurimmat ilonaiheet löytyvät aina kohtaamisista. Kun yritys saa sopivan työntekijän ja tekijä toivomansa työtehtävän, niin olemme onnistuneet!

 

Tutustu lähemmin suorahakupalveluun   

 

Lue lisää:

Rekrytointipalveluista

► Miten headhunter toimii?

► Headhunter eli suorahakukonsultti löytää markkinan parhaat osaajat

► Suunnitteletko johdon suorahakua? Hyödynnä muistilistaa!

► Suorahaun sanakirja

► Suorahaku – salatiedettä vai prosessijohtamista ja psykologiaa?

 

Aihe: Rekrytointi, suorahaku

Virpi Mäentaus_web

Keskustele Virpin kanssa


Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi