Milloin viimeksi ostit jotain sellaista, josta et etukäteen tiennyt mitään? Tai milloin viimeksi hait sellaista työtehtävää, josta et ollut aikaisemmin kuullut?

Kyllä, markkinointi vaikuttaa siihen, mitä tiedämme ja millaisia valintoja arjessamme sekä urallamme teemme.

Ja rekrytoinnissa markkinointi on juuri nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Miksi?

Tarvitseeko yritykseni rekrytointimarkkinointia?

Tietenkin tarvitsee, jos aiotte palkata uusia työntekijöitä nyt tai tulevaisuudessa. Perinteinen työpaikkailmoittelu on olennainen osa rekrytointimarkkinointia, ja siitä ei taida yksikään rekrytoiva yritys päästä kokonaan eroon. Sen voi korkeintaan ulkoistaa kumppanille.

Todellinen kysymys onkin tämä:

Riittääkö perinteinen työpaikkailmoittelu yrityksellenne, vai tarvitaanko lisäksi järeämpiä markkinointikeinoja?

Tässä muutama merkki siitä, että rekrytointimarkkinointiin kannattaa uhrata ajatus tai toinenkin:

Suurin osa varmasti tunnistaa oman työnantajansa vähintään yhdestä listan kohdasta.

Mitä hyötyä rekrytointimarkkinoinnista sitten on?

Jokainen yritys varmasti haluaa riveihinsä ne osaajat ja kyvyt, jotka edesauttavat parhaiten yrityksen liiketoimintaa. Mikä siis saisi oikeat hakijat liikkeelle?

Kollegani Johanna Tamminen kirjoitti aiemmin, miksi tuloksellinen rekrytointi on nykyisin raakaa myyntityötä.

Ja jokainen tietää, että tuloksellinen myyntityö vaatii tuekseen onnistunutta markkinointia.

Rekrytointimarkkinointia on karkeasti kahta lajia:

  1. Yksittäisen position täyttämiseen keskittyvää markkinointia
  2. Pitkäjänteisempää työnantajamielikuvan rakentamista.

Toimenpiteet ja niiden vaikutukset sekoittuvat toki iloisesti keskenään.

Yhteen rekrytointiprosessiin keskittyvän markkinoinnin tavoitteena on maksimoida sopivien tehtävää kohtaan kiinnostuksensa osoittaneiden kandidaattien määrä.

Samalla rakennetaan myös työnantajamielikuvaa. Hyvä rekrytointi-ilmoitus leviää verkossa. Vain murto-osa ilmoituksen lukeneista hakee, mutta samalla ilmoitus sekä muut rekrytointimarkkinoinnin elementit auttavat kertomaan yrityksenne tarinaa huomattavasti laajemmalle joukolle.

Yksittäisen rekrytointiprosessin kautta voidaan myös kasvattaa osaajapoolia, eli kerätä kiinnostavia kandidaatteja valmiiksi tulevia rekrytointeja varten.

Työnantajamielikuvaanne keskittyvän markkinoinnin tavoitteena on tukea ja kasvattaa yrityksenne houkuttelevuutta työnantajana pitkällä tähtäimellä. Oikein toteutettuna hyötyjen lista on lähes loputon – tässä keskeisimpiä etuja:

  • Nykyiset työntekijänne sitoutuvat tiiviimmin yritykseenne
  • Lahjakkaimmat hakijat kiinnostuvat työmahdollisuuksistanne
  • Tulevien rekrytointien kustannukset pienenevät
  • Työntekijälähettilyys ruokkii itseään
  • Vaikuttaa myös asiakkaidenne ja muiden sidosryhmienne suhtautumiseen.

Rekrytointialasta työkseen ja intohimokseen bloggaava Aki Ahlroth kysyi jokin aika sitten Linkedin-verkostoltaan, millä suomalaisella yrityksellä on paras työnantajakuva. Tulosten kärjestä löytyy Vincitin, Solitan, Reaktorin ja Fondian kaltaisia yrityksiä. Näiden yritysten työnantajamaine ei ole syntynyt tyhjästä, vaan todellisten henkilöstön viihtyvyyttä edistävien tekojen, mutta myös teoista kertovan pitkäjänteisen markkinointiviestinnän tuloksena.

Lue myös: 3 neuvoa rekrytointimarkkinointiin – mieti nämä ennen keinoja ja kanavia

Kenelle rekrytointimarkkinointi kuuluu?

Rekrytointimarkkinointi on nimenomaan markkinointia, kuten Tom Laine Digitalist Network -blogissaan painokkaasti kirjoittaa.

Jos halutaan saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset, on täysin loogista istuttaa rekrytoijat sekä yrityksen markkinointi- ja viestintäasiantuntijat saman pöydän ääreen. Molemmilla on omat vahvuutensa. Markkinointi ja viestintä voivat omalla asiantuntemuksellaan auttaa laajentamaan keino- ja kanavavalikoimaa perinteisen työpaikkailmoittelun ulkopuolelle. Heillä on yleensä hallinnassaan joukko erilaisia rekrytointimarkkinoinnin kannalta keskeisiä kanavia, kuten yrityksen verkkosivusto, blogi, sosiaalisen median kanavat, sähköposti sekä mainontakeinot.

Markkinointi voi myös auttaa rekrytoijia ymmärtämään, mikä toimii ja mikä ei. Esimerkiksi verkkoanalytiikan perusteella on helppo tehdä johtopäätöksiä siitä, mitkä toimenpiteet tuovat parhaita tuloksia – ja mitkä taas kannattaa hylätä vähin äänin.

Lisäksi markkinointiviestinnän ammattilaiset tietävät yhtä sun toista kohderyhmien tehokkaasta tavoittamisesta, viestin kirkastamisesta, erilaisten sisältöformaattien käytöstä sekä houkuttelevasta ja mukaansatempaavasta tarinankerronnasta.

Kun tähän ynnätään rekrytointiammattilaisten verkostot sekä näkemykset rekrytoinnin tavoitteista, profiilin määrittämisestä ja valintamenetelmistä, alkaa kasassa olla melko mainiot edellytykset tulokselliselle rekrytoinnille.

 

Lisää neuvoja onnistuneeseen rekrytointiin löydät Tuloksellisen rekrytoinnin oppaastamme. Lataa talteen:

Lataa Tuloksellisen rekrytoinnin opas


Suvi Väänänen | Recruitment Consultant, Manpower

Suvi Väänänen | Recruitment Consultant, Manpower

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.