Hyvä talouskasvu, viennin veto ja usko tulevaisuuteen näkyvät nyt yritysten aikeissa palkata lisää henkilöstöä. Suomi on tehnyt hienon nousun pessimistisestä peränpitäjästä maaksi, joka aikoo kasvattaa työvoimaansa enemmän kuin kertaakaan viimeisen kuuden vuoden aikana – ja enemmän kuin moni paljon suurempi kansantalous.

Tunnusluvut-TwitterArtboard 1Suomea koskevan tulosyhteenvedon voit lukea tästä.  

Nousu on aina mäkistä, niin tälläkin kertaa – vastassa on pula osaavasta työvoimasta

ManpowerGroup on tutkinut työnantajien henkilöstömäärän muutoksia vuosikymmenten ajan. Ennusteet ja todellisuus ovat olleet hämmästyttävän lähellä toisiaan – yleensä. Poikkeuksen muodostavat taantumat ja talouskriisit sekä nousukaudet.

Kun mennään ryminällä alas, henkilöstömäärää ei pystytä sopeuttamaan yhtä nopeasti kuin suunnitellaan. Reippaassa kasvussa taas tulee toisenlainen seinä vastaan: osaavaa henkilöstöä ei löydykään riittävän paljon halutussa aikataulussa tai pahimmassa tapauksessa ei ollenkaan.

Suomi on nyt tällaisessa nousukaudessa, kun työllistämisaikeiden indikaattori osoittaa saldolukua +12. Käytännössä olemme työntekijöiden ja -hakijoiden markkinoilla, eikä mitään makrotason pikaratkaisua vaikeutuvan osaajapulan selättämiseksi ole näköpiirissä.

Mitä jokainen työnantaja voi tehdä ylämäessä?

Työvoiman loppumisella on peloteltu ennenkin, viimeksi ja isosti ennen finanssikriisiä. Toisin kävi, ja viimeinen vuosikymmen on tuudittauduttu taantuman mukanaan tuomaan ”laiskuuteen”, kun työvoiman tarjonta on ylittänyt kysynnän.

Digitalisaation nopea eteneminen on kuitenkin kääntänyt kelkan, ja samalla puhe työvoimapulasta on muuttunut valitukseksi osaajapulasta. Yhtäkkiä kaikki ovat ryhtyneet metsästämään niitä yksilöitä, jotka ymmärtäisivät, mistä kaikesta ”uudessa ajassa” on kyse ja millä osaamisella siinä pärjättäisiin.

Suomen yrityksistä 93,3 % on mikroyrityksiä, jotka työllistävät alle 10 henkilöä. Vain harvalla isommallakaan yrityksellä on mahdollisuus lähteä suoraan vaikuttamaan siihen, kuinka ja mistä työvoimaa saadaan tarpeeksi. Mutta jokainen työnantaja voi katsoa kriittisesti kotipesäänsä ja miettiä, mitä mikrotasolla voi osaajien saamiseksi tehdä.

Aiotko rekrytoida? Mieti muutama asia valmiiksi!

Työn tarjonnassa ja kysynnässä on isoja eroja eri puolella Suomea, ja joillakin alueilla avoin työpaikka on hyvinkin vielä ”riittävä tarjous”. Mutta pääsääntöisesti osaajien löytäminen ja houkutteleminen vaativat melkoisesti määrätietoista työtä.

Jos kuulut henkilöstömäärän lisääjien joukkoon, herättele itsesi edessä olevaan rekrytointiharjoitukseen vastaamalla ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Rekrytoinko ”tähän hätään” vai mietinkö jo tulevia osaamistarpeita?
  • Mikä osaaminen on välttämätöntä, missä kohtaa voidaan tehdä kompromisseja?
  • Miten aion pärjätä kiristyvässä kilpailussa osaajista, mikä on työnantajakuvamme houkuttelevuus?
  • Mikä on kokonaisuus, jota olen hakijalle tarjoamassa?
  • Onko organisaatiossamme määritelty työnantajan arvolupaus?

Lue rekrytointikonsulttimme Esko Saurion erinomaiset tärpit henkilöstön hankintaan ja säilyttämiseen nykyisessä markkinatilanteessa.

Noususuhdanteessa odottelu on kalleinta rekrytointia

Osaajien sisäänrakennettu ominaisuus on jatkuva uuden oppiminen. Siihen liittyy positiivinen uteliaisuus, halu ja kyky kasvaa, tietoinen tavoite käyttää omaa potentiaaliaan, löytää itsestään uutta kompetenssia, tarjoutua haasteisiin, kulkea se ekstra maili.

Kilpailu tällaisista talenteista on piinkovaa. Osaavat yksilöt, jotka haluavat kehittyä, kasvaa ja edetä, eivät turhia odottele. Sen sijaan he odottavat tarjouksia työnantajilta, jotka hoitavat oman roolinsa – kasvun ja kehittymisen sparraajina, vaikuttavien urapolkujen rakentajina sekä taitavina sitouttajina, mutta myös uusien työntekotapojen ja -mallien mahdollistajina.

Lomakausi on alkamassa, ja edellisten vuosien malliin odotettavissa on, että työvoiman kysyntään tulee loppukesästä ylimääräinen piikki, kun osaajat ovat täynnä virtaa, haluavat edetä ja lähtevät liikkeelle nykyisistä pesteistään. He ovat päättäväisiä ja vikkeliä ja odottavat samaa työnantajilta. Jahkailu ja odottelu ovat kalleinta, mitä rekrytoija voi noususuhdanteessa tehdä.

Jos haluat varmistua rekrytoinnin tuloksellisuudesta, silmäile läpi rekrytointioppaamme:

Lataa opas onnistuneeseen rekrytointiin!


Mika Wilén | Director, Marketing and Communications

Mika Wilén | Director, Marketing and Communications

mika.wilen@manpowergroup.fi

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.