No, mitä se rekrytointi oikein maksaa? Näin meiltä usein kysytään, mutta hyvin harvoin on mahdollista antaa suoraa listahintaa. Neuvoni on: kun vertailet kustannuksia, katso, onko hinta all inclusive -tyylinen vai onko prosessista karsittu onnistumisen kannalta keskeisiä elementtejä. Pelkkiä numeroita ei kannata tuijottaa.


Totuus on se, että rekrytoinnin kustannukset vaihtelevat. Rekrytointihinnat räätälöidään tapauskohtaisesti, hinnastoa ei ole. Valmiin hinnaston tekeminen ei ole myöskään perusteltua, koska rekrytointiprosessin onnistuneeseen läpivientiin vaikuttaa niin monta tekijää.

Tässä muutamia hinnoitteluun vaikuttavia asioita: haettava rooli, asiakasyritys ja sen työantajamielikuva, maine sekä tunnettuus, haetun position haastavuus, positioon liittyvät erityisvaatimukset jne. Nämä kaikki on selvitettävä jo ennen tarjouksen tekoa.

Rekrytointiprosessin toteuttamisesta asiantuntevan kumppanin kanssa seuraa kuitenkin monia aika- ja kustannussäästöjä toimeksiantajayritykselle, joten hintojen selvittämistä ei kannata pelätä tai arkailla. Meihin voi rohkeasti ottaa yhteyttä ja pyytää rekrytoinnin hinta-arviota. Pystymme aina määrittämään suuntaa antavan hintahaarukan, jota sitten kysymyspatterin avulla tarkennetaan edetessämme haettavan tehtävän tarkempaan määrittelyyn.

Mikä rekrytoinnissa sitten maksaa?

On muutamia asioita, joista kustannukset pääasiassa syntyvät ja jotka pätevät riippumatta siitä, päättääkö yritys tehdä rekrytoinnin itse tai ulkoistaa sen kumppanille. Näitä ovat erityisesti:

  1. Hakuilmoittelu kattavasti hakijat tavoittavissa (ja maksullisissa) verkkosivustoissa ja sosiaalisessa mediassa.
  2. Työaika, jota kuluu erityisesti hakuilmoituksen luomiseen, suorahakuprosessissa potentiaalisten ehdokkaiden tunnistamiseen ja kontaktointiin, sekä prosessin edetessä haastatteluihin ja mm. suosittelijoiden kontaktointiin.
  3. Erilaiset soveltuvuus- ja henkilöarvioinnit, joiden suurkäyttäjinä rekrytointiyritykset pystyvät tarjoamaan sekä arvioinnin että tulosten ammattimaisen tulkinnan kilpailukykyiseen hintaan.

Hinnoittelun tarkastelussa suosittelen pitämään silmällä all inclusive -näkökulmaa, jolloin rekrytointipalveluun kuuluvat kaikki yllämainitut, mutta myös paljon tärkeitä konsultoivia tehtäviä, hakuun liittyvää Research-työtä (ehdokkaiden suorahaku), tiedon välittämistä ja laadukasta ehdokasviestintää.

Vertaa, mitä rahalla saat

Kokemukseni mukaan all inclusive -tyylinen palvelun hinnoittelu on myös asiakkaan puolesta järkevin vaihtoehto. Kun pakettiin sisältyy kaikki rekrytoinnin vaatimat vaiheet, rekrytoinnilla on parhaat onnistumisen edellytykset.

All inclusive -hintaan kuuluu konsultoinnin ja itse rekrytoinnin lisäksi esimerkiksi se, että asiakasyritykselle raportoidaan ehdokkaiden vastauksista yhteydenottoihimme eli asiakas saa kattavan kuvan myös niistä syistä, miksei yrityksenne tai tarjottu tehtävä herättänyt kiinnostusta potentiaalisissa ehdokkaissa. Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on myös pitää huolta asiakkaan työnantajamielikuvasta. Käytännössä tämä tarkoittaa ammattimaista ja huolella valmisteltua ehdokkaiden lähestymistä ja tiedon välittämistä läpi rekrytointiprosessin. Näin yrityksestänne jää luotettava ja jämpti mielikuva kaikille ehdokkaille.

Kuten edellä mainitsin, palveluun sisältyvät luonnollisesti myös kaikki prosessin vaatimat työt eli ehdokkaiden tunnistaminen ja kontaktointi, esikarsinta, haastatteluista sopiminen, haastattelut, suositusten tarkastukset, arvioinnit sekä näistä tehdyt näkemykselliset yhteenvedot.

Kun työ hoidetaan ammattimaisesti, vertailukelpoisesti ja tasapuolisesti, on onnistunut lopputulos aina varmempi. Samalla rakennetaan onnistumisen edellytyksiä myös tuleville rekrytoinneille ja rekrytointiprosessiin panostaminen voidaan näin lukea myös osaksi yrityksen markkinointitoimenpiteitä.

Ehdokkaiden etsiminen somesta helppoa?

Törmään usein näkemykseen, jonka mukaan ehdokkaiden hakeminen erityisesti LinkedInistä kävisi tuosta vaan. Tässä on puolet totta. LinkedInistä on helpohkoa tehdä hakuja kevyelläkin osaamisella. Kattavien hakujen tekeminen edellyttää kuitenkin maksullisia tunnuksia LinkedIn Recruiter -työkaluun, joiden hankkiminen yksittäisiin rekrytointeihin ei ole kustannustehokasta.

Emme olisi kuitenkaan toimialana kovin kehittynyt, jos palvelumme toteuttaminen perustuisi yhden työkalun maksullisiin tunnuksiin. Useimmiten vaikeasti löydettävien ehdokkaiden etsintä vaatii lähteiden puolesta enemmän luovuutta kuin pelkkään LinkedIniin tukeutumisen. Lisäksi LinkedInin ehdokkaista näyttämiä tietoja täydennetään työkaluilla, jotka hakevat tukevia lisätietoja ehdokkaasta muista lähteistä.

Kuitenkaan ehdokkaiden etsiminen ei edes ole se aikaa vievin osuus. Karkeana suhdelukuna voi esittää, että jos sopivien ehdokkaiden etsimiseen menee 10 tuntia, kuluu Research-konsultin työaikaa tämän lisäksi 20 tuntia tarjolla olevan työpaikan myymiseksi hakijaehdokkaille. Yksi puhelu voi viedä helposti jopa tunnin, ja noin puolet puheluista päätyy siihen, että ehdokas ei ole kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa.

Aika on rahaa ja laadukkaasti toteutettu rekrytointi vie aina runsaasti työaikaa. Lisäksi rekrytointiin käytetään usein muuta kuin tavanomaista kahdeksasta viiteen -työaikaa.  Erityisesti asiantuntija- ja johtotason haastatteluita tehdään usein joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla. ”Vaikea haku” on meille kutsu toimintaan, siitä asiantuntijoidemme työ alkaa.

Lue lisää: 

Rekrytoinnin vaiheet – 11 askelta tehokkaaseen rekrytointiin

Hyvä hakijakokemus – onnistuneen rekrytoinnin edellytys

Onnistunut rekrytointi vaatii osaamista 

Mistä kesätyöntekijä löytyy?

Mitä on rekrytointimarkkinointi –  ja miksi sitä tarvitaan?

Rekrytointimarkkinointi ja 5 vinkkiä – tee yrityksestä houkutteleva

 

New Call-to-action

 


Rami Inkilä | Sales Lead, Experis

Rami Inkilä | Sales Lead, Experis

Keskustellaan somessa:

Tilaa sisällöt sähköpostiisi!

Täytä sähköpostiosoitteesi oheiseen lomakkeeseen - saat artikkelit ja muut hyödylliset sisällöt niiden ilmestyttyä suoraan sähköpostiisi!

Toivomme, että saat tietopankistamme eväitä omassa työssäsi kehittymiseen ja menestymiseen. Voit tietenkin halutessasi lopettaa tilauksen milloin vain, yhdellä klikkauksella.

Mukavia ja oivaltavia lukuhetkiä.