Rekrytointivinkki kasvussa olevalle yritykselle: vältä työvoimapula oikealla ennakoinnilla

Kirjoittaja: Markku Techam | Liiketoimintajohtaja, Manpower 9.5.2019
Keskustellaan somessa:

shutterstock_278780831-1

Logistiikka- ja teollisuusyrityksissä tarvitaan juuri nyt osaavia henkilöitä. Näillä aloilla puhutaankin osaajapulasta, tämän vuoksi mahdollisesta työvoimantarpeesta kannattaa viestiä jo hyvissä ajoin. Kun rekrytoinnit osataan ennakoida, saadaan sopivien osaajien etsimiseen enemmän aikaa ja näin myös löydetään varmimmin juuri ne parhaat tekijät.

Tuntuuko tämä esimerkki tutulta? Vahvasti nousussa olevan yrityksen tarjoukset kiinnostavat ja myynti lähtee kiitoon. Kun kauppakello kilahtaa, se tarkoittaa, että yritykseen on löydettävä pikaisesti myös tekijöitä. Jos rekrytointi aloitetaan vasta tässä vaiheessa, ollaan jo menetetty paljon aikaa. Rekrytointityön olisi voinut aloittaa jo paljon aikaisemmassa vaiheessa.

Milloin rekrytointi sitten pitäisi aloittaa?

Mitä aikaisemmin valmistelut rekrytointiin aloitetaan, sitä paremmin löydetään ne oikeat talentit. Rekrytointiyritykseen kannattaa siis olla yhteydessä ennakoivasti eli jo silloin, kun kauppaa lähdetään hiomaan. Ennakoinnista ei ole haittaa, mutta liian myöhään liikkeelle lähtemisestä sen sijaan on.

Kun rekrytointiyritystä varoitellaan mahdollisesta työvoimatarpeesta, voidaan aloittaa ennakoivat työt. Haut voidaan avata välittömästi, kandidaatteja voidaan jo kartoittaa ja tehdä esihaastatteluja vaikkapa puhelimitse tai videon kautta. Voidaan myös tehdä jo ensimmäisiä aktiivisten hakijoiden karsintoja. Pääasia on kuitenkin, että sopivat hakijat aktivoituvat jo hyvissä ajoin.

Näin voidaan saada monen päivän, ellei viikkojen etumatkaa siihen, jos rekrytointi aloitettaan vasta silloin, kun henkilöstön lisäämistarpeeseen saadaan lopullinen vahvistus.

Kun rekrytoinnin hoitaa ammattilainen, ennakoimista ei tarvitse pelätä. Jos odotettua kauppaa ei synnykään, eikä näin myöskään rekrytointitarvetta, ei rekrytontiyritys tavallisesti vaadi etumaksua. Yrityksen maine ei myöskään vaarannu, kun ennakkotyöt tekee rekrytointiin erikoistunut yritys.

Ennakkoon tehtyjä valmisteluja voidaan kuitenkin hyödyntää tulevissa rekrytoinneissa, eikä työ mene hukkaan.

Aktiivisuus kannattaa

Yhteenvetona siis: rekrytointikumppanin suuntaan kannattaa olla aktiivinen ja kertoa, missä mennään ja millaisia näkymiä yrityksellä on. Näin voidaan yhdessä miettiä ja kehittää myös ennakoivia toimenpiteitä.

Erityisen tärkeää aktiivisuus on niillä aloilla, joissa on osaajapulaa – myös logistiikassa ja teollisuudessa.

Kun erilaisiin tilanteisiin valmistaudutaan ennakolta ja kumppaneille viestitään muutoksista, ennakoinnista hyötyvät kaikki. 

Rekrytoinnin ennakoinnin 5 muistettavaa asiaa

  1. Pidä oman yrityksesi brändi kunnossa. Kun yrityksesi on kiinnostava ja hyvämaineinen, se kiinnostaa myös hakijoita. 
  1. Kun yrityksesi on kasvuvaiheessa, pohdi jo uutta kauppaa tehdessäsi, tarvitsetko kaupan toteutuessa lisäkäsiä ja valmistaudu rekrytointeihin ajoissa.
  1. Ota rekrytointiyritykseen yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kerro tulevaisuuden näkymistäsi avoimesti. Tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti.
  1. Jos yrityksesi on kasvuvaiheessa, anna rekrytointiyrityksen tehdä ennakkotyöt jo ennen lopullisia rekrytointipäätöksiä. Näin säästetään aikaa jopa useita viikkoja.
  1. Jos rekrytointitarpeen aikaansaanut kauppa ei toteudu, älä huolestu, vaikka rekrytointi olisikin aloitettu ennakoiden. Työ ei mene hukkaan, vaan on hyödyksi seuraavan kaupan toteutuessa.

 

Lue lisää:

Osaajapula on totta ja siihen on reagoitava

Vuokratyöntekijät – "ikuista kahden kerroksen väkeä"?

Vuokratyö teollisuuden ja logistiikan osaajapulan ratkaisijana

Mitä kandidaatit haluavat

Teollisuuden ja logistiikan osaajapula

 

 

Aihe: Rekrytointi, henkilöstövuokraus

Tilaa blogikirjoitukset sähköpostiisi